UPS / یو پی اس چیست؟


در مقاله بررسی مشکلات و راهکار‌های قطعی برق، به مشکلاتی که مردم در زندگی روزمره با آن‌ها با قطعی برق مواجه هستند و چند راهکار‌ پیشنهادی پرداختیم، در ادامه به معرفی یوپی اس و اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌پردازیم.

UPS مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن، تامین بدون وقفه توان مورد نیاز بار مصرفی است، این سیستم بین برق شهر و دستگاه مصرف‌کننده قرار گرفته، علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه، مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف‌کننده می‌شود و برق مورد نیاز تجهیزات مصرف‌کننده مانند سرور و کامپیوتری که تحت تاثیر این نوسانات هستند را، با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، تامین و محافظت می‌کند و در زمان قطعی برق نیز توان مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کند. آنچه مهم است اطمینان از پیکربندی شبکه و برق موجود در مسیر بین داده‌ها، سرور و کامپیوتر‌های موجود در شبکه است. تست خودکار نیز برای اطمینان از عملکرد مناسب UPS است. این تست در هنگام اولین اتصال یو پی اس به برق انجام می‌شود و بعد از آن هم، تست در زمان‌های مشخصی انجام می‌شود.

،مرکز فروش یو پی اس ،قیمت یو پی اس 2kva ،قیمت یو پی اس 10kva ،قیمت یو پی اس کوچک ،قیمت یو پی اس فاراتل ،نمایندگی فروش یو پی اس ،قیمت یو پی اس 3kva ،قیمت یو پی اس 2kva فاراتل ،قیمت یو پی اس 10kva ،قیمت یو پی اس 1kva ،قیمت یو پی اس 3kva ،قیمت یو پی اس 3 کاوا ،قیمت یو پی اس کوچک ،قیمت یو پی اس فاراتل ،قیمت یو پی اس 3kva فاراتل ،یو پی اس سه فاز فاراتل ،یو پی اس صنعتی سه فاز ،فروش یو پی اس سه فاز ،یو پی اس 3 فاز ،قیمت یو پی اس 10kva ،فروش ups ،ups 40 kva قیمت ،قیمت استابلایزر ،خرید استابلایزر ،انواع استابلایزر ،استابلایزر خانگی ،فروش استابلایزر ،استابلایزر چیست ،استابلایزر فاراتل ،استابلایزر صنعتی ،سه فاز استابلایزر ،استابلایزر سه فاز خانگی ،قیمت استابلایزر سه فاز فاراتل ،لیست قیمت استابلایزر سه فاز ،قیمت استابلایزر سه فاز صنعتی ،قیمت استابلایزر سه فاز خانگی ،قیمت استابلایزر سه فاز دلتا ،استابلایزر سه فاز قیمت ،استابلایزر فاراتل ،ترانس فاراتل 8 کیلووات ،قیمت ترانس فاراتل avr32f ،ترانس فاراتل 10 کیلووات ،نمایندگی ترانس فاراتل در تهران ،قیمت ترانس فاراتل 6 کیلووات ،ترانس فاراتل دست دوم ،قیمت ترانس فاراتل avr40 ،نمایندگی ترانس فاراتل در کرج ،قیمت ترانس فاراتل avr32f ،قیمت ترانس فاراتل 6 کیلووات ،نمایندگی ترانس فاراتل ،قیمت ترانس فاراتل 8 کیلووات ،قیمت ترانس فاراتل avr40 ،ترانس فاراتل 10 کیلووات ،قیمت تقویت برق خانگی ،نمایندگی فاراتل ،قیمت یو پی اس آلجا ،یو پی اس الجا ،یو پی اس آلجا 500s ،نمایندگی فروش یو پی اس ،قیمت یو پی اس ال جا ،مرکز فروش یو پی اس 

در گذشته مشتریان برای استفاده از UPS، هزینه بسیاری می‌پرداختند، اما امروزه با زیاد شدن هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، استفاده از UPS‌ها مقرون به صرفه است. با وجود یو پی اس‌ها علاوه بر اینکه برق شهری (منبع اولیه انرژی) در دسترس سیستم‌های الکترونیکی باشد، منبع ثانویه‌ای هم هنگام قطعی منبع اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

UPS یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن، تامین بدون وقفه توان مورد نیاز بار مصرفی است.

اجزای سیستم UPS

سه جز اصلی تشکیل دهنده UPS شامل باتری، شارژر و مبدل است:

  1. باتری

باتری UPS یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های این دستگاه است که معمولا بین 5 تا 20 دقیقه می‎تواند برق لازم UPS را در حین قطعی برق فراهم کند. ظرفیت باتری UPS‌ها در ابعاد کلی این سیستم تاثیر دارد، به نحوی که هرچه باتری‌ها بزرگ و ظرفیت آن‌ها بیشتر باشد، UPS هم بزرگتر است. مشتری نیز متناسب با ظرفیت مورد نیاز خود، سایز یو پی اس را انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که باتری این منبع تغذیه باید همیشه تست و بررسی شود، زیرا معیوب بودن آن باعث آسیب دیدن داده‌های کاربران می‌شود، همچنین می‌توان UPS را طوری تنظیم کرد که زمانی که 80 درصد باتری آن تخلیه شد، سیستم‌های شما را خاموش کند. در این لحظه نرم‌افزار UPS، یک فرآیند Shut Down را فعال می‌کند که برنامه‌های شما را می‌بندد و سیستم را غیر فعال می‌کند.

 

  1. شارژر

با توجه به اینکه برق شهری از نوع جریان متناوب است و برق مورد استفاده باتری‌ها، جریان مستقیم، بخشی از UPSها، به عنوان شارژر، وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را برعهده دارد.

 

 

  1. مبدل (Inverter)

مبدل، وظیفه تبدیل انرژی مستقیم ذخیره شده در باتری به جریان متناوب شهری را بر عهده دارند. در صورتی که برق قطع و یا دچار مشکل شود، بلافاصله مبدل، جریان مستقیم باتری را به متناوب تبدیل کرده و منجر به تامین بدون وقفه برق مورد نیاز دستگاه می‌شود. توان یک UPS، وابسته به مبدل آن است به طوری که هرچه مبدل قدرتمندتر باشد، توان دستگاه UPS نیز بیشتر خواهد بود.

انواع یو پی اس

یو پی اس آفلاین (Off – Line)
در یو پی اس مدل Off-line بارهای حساس از مسیر By pass انرژی دریــافت می کنند و اگـر تغذیـه راه By pass قطع شود یا ولتاژ آن بیرون از محدوده قابل قبول و مجاز قرارگیرد ، گذرگاه اینورتر جایگزین آن می شود . در طی عملکرد عادی دستگاه ، هراختلالی که در محدوده پذیرفتنی ولتاژ Bypass باشد به بار منتقل می شود . اگر چه در بسیاری از مدلهای اینیو پی اس در مسیر Bypass خود تا حدودی از افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ (spike ) جلوگیری می کنند و کونوانسیون های RF (فرکانس رادیویی ) در گذرگاه Bypass آنها هستی دارد .
 
در شرایط عادی شارژر باتری یو پی اس به طور مداوم پیشه می کند لغایت باتری یو پی اسها را کاملا حاضر نگهدارد . در برخی از یو پی اس ها ممکن است اینورتر خاموش باشد لغایت راندمان کلی دستگاه افزایش یابد ، اگر چه قسمتهای مهار الکترونیکی آن به منظور عملکرد تند اینورتر همواره فعال می باشند.
 
اگر ولتاژ Bypass از دست کم مجاز زیر تر رود ، اینورتر بی درنگ آغاز به پیشه کرده و بار به وسیله سوئیچ استاتیک ( یا رله خروجی ) به اینورتر منتقل می شود با توجه به این که مراحل انتقال پس از قطع ولتاژ Bypassآغاز می شود وقفه اجتناب ناپذیر در تامین انرژی بار روی می دهد ، اگرچه این وقفه کوتاهی به اندازه ۱۰~۲میلی ثانیه است
 
لازم به ذکراست که اکثربارها به نحو مطلوب و بی آنکــه متحمل اثـرات مضـری شـوند این سررسید را پشت راز می گذارند و با عادی شدن وضع برق شهر بار مجددا به گذرگاه Bypass منتقل می شود.
 
یو پی اس Line – Interactive
این گونه یو پی اس دربرگیرنده دستگاههایی می شود که در آنها کوشش شده با اضافه کردن سیستم تنظیم ولتاژ در مسیرBy pass عملکرد بهتری نسبت به سری Off-line ارائه شود . دو گونه از متـداولترین سیستمهای این رده یو پی اس مجهز به ترانس Buck/Boost وترانس ferrorvesonat می باشد.مشابه مدلهای Off-Line یو پی اس مدل Line-Interactive بار خــود را از طـریق مسیرBypass تغذیه می کند وبراثر هر حادثه ای که سبب قطع برق شهر شود آن رابه اینورتر انتقال می دهد. در بخشهای باتری یو پی اس، شارژر و مدار اینورتر نیز با سیستم Off-Line همانند است اما به خاطر اضـافه شدن مدار تنظیم ولتاژ در راه By pass بار کمتر به اینورتر انتقال می یابد. چنین سیستمی تاثیر اکثریت درکاهش هزینه ها داشته و عمر سودمند باتری یو پی اس در سنجش با Off-Line اغلب می شود.
 
انواع یو پی اس لاین اینتر اکتیو(Line – Interactive)
۱- ترانس
Buck/Boost جهت تنظیم ولتاژ در راه Bypass اضافه می شود این ترانس با سیم پیچ ثانویه چند سر به همراه چندین رله طوری تنظیم می شود که هر دو سطح ذیل و بالای ولتاژ گذرگاه Bypass را به طور پسندیده پوشش داده و بدین روش ولتاژ خروجی یو پی اس را به اندازه ولتاژ مورد نیاز محدود می کند. این بدین معناست که محدوده ولتاژ پذیرفتنی ورودی (بدون دربایستن به عملکرد اینورتر) افزایش می یابد.یک یو پی اس در این دسته بندی می تواند با دامنه ولتاژ ورودی بین +%۲۰ لغایت – %۳۰ فراتر از محدوده ولتاژ مشهور و با استفاده از مسیر Bypass ، ولتاژ بار خود را تامین کند.
 
۲- عملکرد ترانس فرورزنانس نیز شبیه ترانس Buck/Boost می باشد، در این باره ترانس فرورزنانس جایگزین ترانس Buck/Boost شده است. این ترانس تنظیم و رگولاسیون ولتاژ را در مساوی اختلالهایی همانند نویز خط الکتریکی سپریدن می دهد و به ازای تغییر در ولتاژ ورودی از -%۴۰ لغایت +%۲۰ خروجی فقط ۳%+ مقدار سرشناس تغییر خواهد کرد. در ضمن این ترانس با ذخیره انرژی، برق باره نیاز کامپیوترها را در زمان قطع کامل برق برای مدت کوتاه تامین می کند الی اینورتر آغاز به پیشه کند. بنابریان بدون برپایی وقفه در جریان برق؛ بار بین مسیرBypass به اینورتر منتقل شده و یو پی اس عملاً به یک سیستم راستین On-Line تبدیل می شود که در خروجی آن وقفه ای مشاهده نمی شود.
 
۳- در Bi- directional power converter فقط یک بلوک جایگزینی یکسو کننده (شارژر) و مدار اینورتر می شود، خیلی تند تغییر حالت داده و به عنوان یک مدار اینورتر عمل می کند. وانگهی از این گونه طراحی می قدرت در مدار Buck/Boost یا در هر کدام از سیستم های مختلف Line-interactive استفاده کرد.
 
یو پی اس آنلاین (On-Line)
اولین تفاوت بین این طرح و آنچه که قبلا در سیستم off-line روشنگری داده شد این است که شارژ باتری یو پی اس با بخش”یکسو کننده/شارژر”تعویض شده است.بخش “یکسو کننده /شارژر” ممکن است از دو قسمت جداگانه یا یک بلوک نیرو کامل تشکیل شده باشد.زمانیکه برق شهر در جریان است این تقسیم باطری را شارژ و انرزی اینورتر را توسط یک ولتاژ dc ثابت تامین می کند.در صورتی که برق ورودی (برق شهر)قطع شود شارژ خاموش شده و انرژی DCاینورتر توسط باتری یو پی اس تامین می شود و از این سررسید باتری یو پی اس رفته رفته خالی می شود.این گونه یو پی اس که اصطلاحا یو پی اس Double Conversion نیز نامیده می شود بالاترین میزان نگهداری را ارائه می کند زیرا بار همواره با یک ولتاژ تنظیم شده تغذیه می شود.به عبارت دیگر حتی زمانی که برق شهر هستی دارد یکسو کننده شارژر و بخش های اینورتر فعال هست در حالت عادی هنگامی که بار انرژی خود را دریافت می کند به نکوداشتن در برابر اختلالات برق شهر محافظت می شود.چون یکسو کننده و اینورتر همانند یک سد در مساوی نویز موجود در خطوط انتقال برق و نوسانات زودگذر ولتاژ عمل کرده و در پایان یک ولتاژ خروجی کاملآ تثبیت شده را تامین می کنند.اگـر ولتــاژ ورودی از محدوده مجاز(مثل۱۰%+ لغایت ۲۰%-) دست درازی کند یا این که کاملآ قطع شود .اینورتر با استفاده از انرزی باتری یو پی اس به شغل خود پیوستگی می دهد سپریدن این مراحل به نحوی چهره می پذیرد که هیچ وقفه ای به بار منتقل نشود زمانی که انرژی باتری یو پی اس استفاده می شود اینورتر همانند موعد به کارگیری برق شهر همان میزان رگولاسیون ولتاز را ارائه می کند و بار از طریق سوئیچ استاتیک به خروجی اینورتر متصل است.

 

Notice: Undefined index: tj_shopping_cart in /home/amolwebc/domains/tjgostar.com/public_html/public/footer.php on line 10 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amolwebc/domains/tjgostar.com/public_html/public/footer.php on line 10 0
سبد خرید
Design & Programming byHinext Group تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت تجارت گستر می باشد